Nedávno jsme se v článku Robotické hračky ve výuce pro ZŠ/SŠ věnovali naší současné nabídce DVPP kurzů zaměřených na rozvoj profesních kompetencí učitelů v oblasti digitální gramotnosti a robotiky. Na praktických cvičeních se seznámení s ovládáním a programováním vybraných robotických hraček a získané zkušenosti mohou využít při tvorbě nových ŠVP a posléze i při výuce a rozvoji informatického myšlení svých žáků. Dnes se podíváme podrobněji na akreditovaný kurz Ozobot I. a malou ukázku programování Ozobota fixou pomocí barevných kódů.
Váháte, jakého robota do výuky informatiky pořídit a splnit tak požadavky nového RVP. Děsí Vás robotické stavebnice se spoustou drobných dílků při pomyšlení, že slabší žáci budou celou vyučovací hodinu podle návodu robota skládat a k programování se s nimi vůbec nedostanete. Přemýšlíte, jak ohlídáte své žáky, abyste po 2-3 hodinách nezjistili, že Vám v každé stavebnici 4-5 dílků chybí.
Pořiďte si Ozobota a vrhněte se do programování
Ozobot je mini robot, který se Vám vejde do dlaně a lze naprogramovat hned několika způsoby – pomocí nakreslených čar a barevných kódů (tzv. Ozokódy) nebo v prostředí editoru OzoBlockly. Žáci mohou rovnou začít tvořit programy, dokonce i mimo počítačovou učebnu. V tom prvním případě jim k tomu stačí papír a fixy. Jedná se tedy o ideální robotickou učební pomůcku pro výuku programování na ZŠ a gymnáziích.
Objevíte ho ve 2 variantách – Ozobot Bit a Ozobot EVO. Baterie robota vydrží 45 až 60 minut provozu. Po každé vyučovací hodině nezapomeňte roboty nabít pomocí microUSB kabelu, aby byly připraveny pro další třídu.
Ozokódy a sledování čáry
Ozobot může pracovat s kódy nakreslenými fixou na obyčejném papíře nebo sledovat čáry na tabletu. Ozobota je však potřeba pro daný podklad nejprve zkalibrovat. Splní-li žáci úkol s trasou na papíře a chtějí plnit další úkol v tabletu, musí opět použít kalibraci. To platí i naopak, když se po splnění úkolu na tabletu vrací k úloze s papírem.
Pomocí Ozokódů můžete donutit robota změnit rychlost od šnečího tempa do super rychlé, měnit směr jízdy, ovlivnit chování robota na křižovatkách, počítat křižovatky, odbočky, barvy, body nebo využít kategorii kódů s cool triky jako je pirueta, tornádo, cik-cak nebo jízda pozadu.
Jak může vypadat výsledek jednoduché úlohy pro práci s ozokódy, kreslenými barevnými fixy na papíře, je vidět na následující video ukázce, vytvořené v rámci praktického cvičení na našem DVPP kurzu.
Zaujal Vás Ozobot? Přihlaste se na jeden z našich Ozobot kurzů, kde si na praktických cvičeních vyzkoušíte i další možnosti ovládání a programování robotických hraček typu Ozobot. Získáte tak inspiraci pro tvorbu vlastních výukových úloh a pracovních listů. Kurz Ozobot I. je zaměřený hlavně na práci s barevnými Ozokódy, způsoby návrhu a sestavování tras. Zatímco kurz Ozobot II. se zaměřuje na blokové programování v prostředí OzoBlockly, tedy na ovládání robota pomocí tabletu nebo počítače.