Tento týden jsme měli první online školení akreditovaného školení v rámci Šablon II DVPP, kde jsme dle slov pracovníka MŠMT byli jedni z prvních, kteří využili této aktuální možnosti vzdělávat pedagogy v online prostředí prostřednictvím video výuky – online obrazové i zvukové komunikace lektora s účastníky vzdělávání.
Jak akreditované kurzy ICT probíhaly?
Shodou okolní se nám stalo, že jsme realizovali ne jedno školení, ale rovnou dvě školení ICT současně a to konkrétně Google Aps a PowerPoint. Na online školení byl přítomen celý první blok i pracovník MŠMT jako kontrola. Výsledkem je, že vše proběhlo v pořádku a MŠMT s naší online výukou bylo spokojeno. Jaké jsou tedy rozdíly o proti „klasické“ prezenční výuce? Za prvé není potřeba, aby učitel (účastník vzdělávání) jel např. přes půl republiky na školení. Tedy časová náročnost je tímto menší. Dále probíhá výuka v režimu dvou výukových bloků po 90 min s 60 min přestávkou. Takže „klasické“ školení, které je v rámci jednoho dne 8 hod je takto rozděleno do dvou dnů a to takto:
- 09:00 – 10:30 – první výukový blok
- 10:30 – 11:30 – přestávka (případné řešení zadaných úkolu)
- 11:30 – 13:00 – druhý výukový blok
Výuka probíhala v rámci našeho videokonferenčního řešení pomocí běžného webového prohlížeče tak, abychom pokud možno ulehčili uživatelům nutnost instalovat další software. Pro každý kurz je vždy vytvořena nová, speciální, „virtuální“ učebna, kterou vytvoří lektor a prostřednictvím mailu do ní účastníky „pozve“.
Děkuji za hezky vedený seminář, na druhou část se již nepřipojím.
Vše v pořádku, zdravím Vás.
Krátká informace od kontrolního pracovníka MŠMT
V rámci přípravy na samotnou výuku se vždy naši lektoři dopředu spojili s účastníky školení, aby ověřili funkčnost na straně uživatelů a to jak ve smyslu, zda mají funkční video kameru a mikrofon, tak i zda mají dostačující připojení k internetu. Protože tím, že v podstatě celá planeta je „online“, tak připojení k internetu není vždy úplně ideální. Takže se nakonec v několika případech účastníci rozhodli jít na výuku do školy, kde měli lepší internetové připojení – samotná výuka pak proběhla bez problémů.
A jak vlastně hodnotili naše online školení samotní účastníci z různých škol? Velmi pozitivně – podle jejich slov proběhlo v pořádku a splnilo to jejich očekávání, že se naučili nové věci i touto online formou.
Naše zkušenosti s online školením
Online vzdělání je u nás ve firmě téma už více jak 7 let, i když vzhledem k minimálnímu zájmu klientů v podstatě zatím pouze okrajové (dohledali jsme i naše první webináře), takže již nějaké zkušenosti máme. I když z dnešního pohledu byly možnosti před 7 lety trochu úsměvné o proti tomu, jaké jsou nyní. Naše aktuální řešení běží v běžném prohlížeči – nejlépe se nám pro online výuku osvědčil prohlížeč Google Chrome.
U ICT kurzů (neboli jinak u počítačových kurzů) se nám dále velmi osvědčilo řešení, kdy měli účastníci připojený externí monitor nebo měli k dispozici druhý počítač/notebook. Na jednom displeji/počítači tak mohli sledovat výklad lektora, na druhém pak zpracovávat zadaný příklad. Díky možnosti sdílení obrazovky z počítače účastníka pak mohl i lektor zkontrolovat, zda účastníci postupují správně a případně jim mohl poradit. Pracovní soubory a hotové řešení příkladů si pak účastníci stáhli a poté i uložili na náš cloud – vyzkoušeli si tak i práci na cloudu. Výuka se dá samozřejmě zvládnout i na jednom počítači s jedním displejem, ale právě řešení se dvěma počítači se účastníkům, i z hlediska efektivity výuky, velmi líbilo.
Online školení i pro vaši školu
Uvažujete-li Vy nebo Vaše škola o tom, že byste chtěli realizovat školení v rámci Šablony II a to i online formou, tak u nás máte jistotu, že tato školení prošla kontrolou ze strany MŠMT. Takže si můžete vybrat některý z našich vypsaných termínů nebo se nám ozvěte na e-mail DVPP@poc-sluzba.cz. A nemusí se jednat pouze o ICT školení, ale i například o školení Polytechnického vzdělávání nebo Osobnostně sociálního rozvoje. Pokud byste si chtěli stáhnout naše termíny v PDF – tak můžete zde – Termíny DVPP (PDF).