DVPP učitelé a on-line výuka

Učitelé a on-line výuka

V dnešním článku se podíváme na naše zkušenosti, které jsme získali díky školení několika desítek až možná stovek škol v tom roce. Chceme se svámi podělit o náš pohled, který by se dal označit jako pohled „z druhé strany břehu„. Protože jsme soukromá firma, která vzdělává pedagogy MŠ, ZŠ a SŠ, máme trochu odstup od dění v českém školství. Tento článek shrnuje naše zkušenosti několika našich IT lektorů, kteří učí DVPP kurzy již několik let. Někteří učili pedagogy i v předchozí „vlně“, pokud se tomu dá tak říkat, a to v rámci projektu SIPVZ, který byl organizován MŠMT po celé ČR.

Rok 2020

Pokud se vrátíme do současnosti, tak rok 2020 bude zajisté nezapomenutelný. Nejdříve přišla první vlna „covid-19“ a s tím sovisející i tak trochu šok. Co bude naše prezenční školství dělat – jak převést výuku do on-line světa. Zajisté byly školy, pro které to nebyl problém a vždy budou nějací premianti, kteří myslí preventivně do budoucnosti. Ale buďme upřímní, většina škol nebyla připravena. Takže v rámci první vlny bylo symbolem – hledání – co bychom mohli použít pro on-line (distanční) výuku. Spousta učitelů si potřebovala rychle osvojit nějakou techniku, která bude pro ně funkční. I u nás jsme v rámci školení zaznamenali velký zájem o Google Suite (nyní již Google Workspace) a nebo MS Office 365.

Učitelé se alespoň částečně naučili používat nástroje pro distanční výuku G Workspace (dříve G Suite), MS Office 365 Education, případně další. Zatím jsme nikde, ani ze strany MŠMT, ani ze strany učitelů, nezaznamenali, že tyto nástroje hodlají ve větším měřítku používat i při výuce prezenční, až se žáci vrátí do lavic. Přitom jsou to nástroje velmi dobře použitelné i v této situaci.

2. vlna

Po první vlně, jestli to jde takto říci, jsme o prázdninách viděli touhu opět provádět školení offline, takže v rámci prázdnin jsme se dostali skoro do normálního režimu, učitelé měli také zájem o jiné školení nežli IT kurzy a to například v rámci Osobnostně sociální rozvoje. Ale současně jsme připravovali nové kurzy, jejichž proces schvalování až po realizaci, tj. od prvotní myšlenky až po otevření nového kurzu, trvají více jak půl roku (ne naší vinou, ale proces akreditace na MŠMT je zdlouhavý). Takže jsme přemýšleli, že se učitelé nějak popasovali s on-line výukou a že nyní bude potřeba to trochu „učesat“ a posunout se na další úroveň – pracovně jsme si to označili jako „učitel-youtuber“ i když to přesně neodpovídá, ale jako zjednodušující označení to stačí. Ale co se stalo – jak přišla druhá vlna, tak jsme opět zaznamenali velký zájem o zmíněné Google Workspace a MS Office 365. Takže když si mnozí učitelé osvojili v rámci „první vlny“ práci s těmito SW, tak se většinou jednalo o základní použítí, nikoliv o plné využití možností daného software. Takže typické hodnocení na konci našich IT školení je:

Myslela jsem si, že tento program umím využívat, ale po vašem školení se mi otevřeli nové obzory. A myslím, že nyní dokážu lépe využít nástroj.

Typický účastník školeni DVPP

Talentovaní žáci

Další pohled, který můžeme použít, je optikou „talentovaných žáků“. Už dlouho se volá po větší podpoře talentovaných žáků. Učitel v přeplněné třídě nemá příliš šancí se těmto žákům věnovat. Pomocí Google Učebny (Google Classroom) nebo MS Poznámkového bloku třídy lze tyto žáky zaujmout a vytížit. Tyto nástroje se výborně uplatní i při jiných potřebách výuky: domácí dobrovolné nebo povinné úkoly, doučování zameškaného učiva, individuálním vzdělávání, výuce žáků s dočasně znemožněnou docházkou, práce na mezipředmětových projektech atd. Takže zajisté je zde prostor využít současné situace a změnit trochu náš systém a nebrat svět „offline“ (prezenčně) a „online“ (distančně) jako dva různé světy, ale naopak jeden celek, kdy můžeme využít výhody obou možností.

Konkrétní hodnocení účastníků

Děkuji za přínosný seminář plný inspirace a nápadů v ICT. Určitě některé informace využiji pro další práci v Google Apps. Líbil se mi přístup paní lektorky, odpovídala na dotazy a podala nám spoustu zajímavých informací k dané problematice.

Miroslava Š. – školení ICT Cloudové služby a komunikace v Google Apps

Ještě jednou děkuji za on-line kurz. I když ve škole MS Office 365 používáme, o jeho možnostech jsem se dozvěděl od Vás a těším se, že mi pomůže v práci a v dnešní době i k lepší komunikaci a plánování práce s žáky a jejich rodiči.

Karel O. – školení ICT Office 365 pro školy

Všechny naše termíny akreditovaných školení najdete na stránce Termíny kurzů. Nebo pokud máte zájem o školení většího počtu učitelů (pro sborovnu), tak nám můžete rovnou napsat na e-mail DVPP@poc-sluzba.cz

Šablony DVPP pro MŠ a ZŠ, Šablony DVPP pro SŠ a VOŠ
DVPP on-line, Google Suite, Google Workspace, MS Office, MS Office 365, On-line výuka, Osobnostně sociální rozvoj, Reference

Archivy

Nově také „odpolední“ on-line DVPP kurzy
DVPP na začátku roku 2021

Další podobné články